top
Sambal belacan
Met citroenbasilicum
Sambal belacan
Sambal-recepten
SAMBAL BELACAN

Sambal belacan

Sambal belacan is één van de vele garnalen-sambals in de Indonesische archipel. Het is een Maleisische klassieker. Alle ingrediënten in sambal belacan zijn rauw.

Het is een variant op sambal tumis, de traditionele smaakmaker in Nasi lemak. Beide sambals bevatten als basis chilipepers, belacan, ui, knoflook en tamarindesap. In sambal belacan worden uitsluitend verse pepers gebruikt in tumbis zowel verse als gedroogde pepers. De scherpte is afhankelijk van de hoeveelheid zaadjes in de sambal en de gebruikte chilipeper. In hetere versies gebruikt met cili padi (bird's eye).

In plaats van belacan worden ook wel gedroogde, witte garnalen gebruikt.

Sambal is een smaakmaker en bijgerecht uit de Indonesische archipel. Hoewel het fenomeen sambal zeker ouder is, zijn de huidige chili-sambals ontstaan nadat de Portugezen de chili introduceerden, vroeg in de zeventiende eeuw, kort na de ontdekking van Amerika.

Ingrediënten

10
 
garnalenpasta (belacan/trasi)
5
 
chilipepertjes
3
 
kemirinoten
2
 
kleine tomaten
1
cup
1
 
calamansi citroen (limo katsuri)
2
 l
vers limoenblaadjes (daun lima purut)
½
tl
bruine suiker (gula djawa)
 
 
zout

HET RECEPT

De voorbereiding

Grill de garnalen en laat ze afkoelen. Besprenkel ze met wat citroensap en zout en laat ze 15 minuten staan.

Snijd de tomaten in plakjes en het limoenblad in dunne reepjes.

De bereiding

Rooster de tomaten en rooster de kemirinoten en de chili's apart, elk zo'n 3 minuten. Wrijf de noten en de chili's in een vijzel tot een gladde pasta.

Voeg de tomaat, zout en suiker toe, en wrijf het geheel tot een pasta, waarin je niet alle garnaal pureert, maar nog stukjes garnaal kunt zien en voelen.

De afwerking

Meng op het laatste moment de sambal en de basilicumblaadjes en het gesneden limoenblad, en voeg nog wat limoensap naar smaak toe. Dien direct op.

slotregel

Bronvermelding update maart 2020

Consumer's perspective towards malaysian traditionl sambal belacan | N. Rahman Journal of Agribusiness Marketing • Vol. 4 (2011): 68-92